מאמרים

תאונת הדרכים- מבוא

לדאבון ליבנו ולמורת רוחנו, בעשור האחרון הפכו תאונות הדרכים במדינת ישראל- ובעולם כולו- לגזירה קשה ולמגיפה משתוללת עד שאין מי שיוכל לעמוד בפרץ. בגין תאונות הדרכים ומדי יום ביומו מקפחים את שלומם רבים וטובים, חלקם משלמים בחייהם, וחלקם הגדול עוד יותר בשלימות גופם ובאיכות חיים ירודה שתלווה אותם עד יומם האחרון. הנושא כל כך רלוונטי ויומיומי, עד שמצאנו לנכון להקדיש כמה מאמרים להדרכת הציבור בפעולות הבסיסיות וההכרחיות הנדרשות לביצוע מיד לאחר פגיעה (חלילה) בתאונת דרכים, וזאת כדי להשיג את מירב האמצעים והפיצויים שיאפשרו לנפגע לחזור לשיגרת חייו או למצער לקבל פיצוי על נזקיו הגופניים והבלתי הפיכים.

מושכל ראשון- 

ראשית, יש לדעת כי במדינת ישראל חוקק בשנת 1975, ‘חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים’, או בלשונן של המשפטנים ‘חוק הפלת”ד’ (להלן- החוק). החוק בא לתת מענה סוציאלי וחברתי למכשולים הסבוכים ונטלי ההוכחה הכבדים שהיו מוטלים עד אז- במסגרת דיני הנזיקין במדינת ישראל- על מי שבא לתבוע פיצויים מפלוני שהזיק לו. בניגוד לנפגע שעל מנת לקבל פיצוי מפלוני שהזיק לו צריך להוכיח (כפי שלמדנו במאמרים הקודמים), כי פלוני חב ב’חובת זהירות’ כלפיו והתנהג באופן שמפר את ‘חובת הזהירות’ הנ”ל (דהיינו: התרשל כלפיו), חוק הפלת”ד מטיל ‘אחריות מוחלטת’ (למעט חריגים המפורטים בחוק), על המזיק לנזקו של הנפגע. לניזוק שתובע פיצויים ממי שהזיק לו במסגרת תאונת הדרכים, צפויה מלאכת הוכחה אך לגבי גובה הפיצוי אותו חב המזיק לשלם לו ולא לעצם האחריות לפיצוי (למעט חריגים כאמור).

 

מושכל שני-

אבן יסוד נוספת בהבנת מנגנון הפיצוי לנפגע בתאונת דרכים, הינו נושא ‘הביטוח’ במדינת ישראל:

במדינת ישראל ישנם שני סוגים עיקריים של ביטוחים לרכב:

  1. ‘ביטוח חובה’ – ביטוח לנזקי גוף (פציעה או מוות) שעלולים להיגרם לנהג, לנוסעי הרכב או לאנשים שמחוץ לרכב בתאונת דרכים. על פי “פקודת ביטוח רכב מנועי”, אסור לנהוג ברכב שאינו מבוטח בביטוח חובה. ‘ביטוח החובה’ מכסה את התחומים הבאים:
  • עלויות ללא הגבלה על הוצאות רפואיות.
  • פיצוי על אבדן השתכרות (עד לגובה של פי שלושה מן השכר הממוצע במשק) וכושר השתכרות.
  • פיצויים על סבל וכאבים כתוצאה מן התאונה (עד לגובה של כ- 180,000 ₪ לערך).

 

ההנחה היא שלכל בעל רכב בישראל יש ‘ביטוח חובה’. זו הנחה מאוד מבוססת משום שעל מנת לעלות עם כלי הרכב על הכביש בישראל חייבים לרכוש עבורו ביטוח חובה. לעומת זאת, הרבה מאוד אנשים לא מסתפקים רק בביטוח חובה שמתעסק אך ורק במקרים של פגיעות בגוף ובנפש, ובוחרים לרכוש גם פוליסות ביטוח נלוות אשר מתייחסות לנזקי רכוש. שתי הביטוחים הנפוצים בתחום הם ‘ביטוח מקיף’ ו‘ביטוח צד ג´’.

ביטוח מקיף-

ביטוח מקיף הוא ביטוח רכב המעניק פיצוי כספי בכל מקרה של נזק לרכב המוביל לירידה בערך ולאבדן שווי של הרכב בהתאם לקביעת שמאי רכב. זהו הביטוח הגדול והכוללני ביותר שיש לעולם ביטוחי הרכב להציע, והוא מעניק פיצוי במקרה של נזק כתוצאה מתאונה, גניבה, השחתה ואפילו אסונות טבע כגון שריפה או שיטפון. זהו הביטוח היקר ביותר מבין ביטוחי הרכב הקיימים.

ביטוח צד ג’-

ביטוח צד ג´ הוא ביטוח רכב אשר מגן על בעל הרכב מפני תביעות נזיקין של גורם שלישי בתאונה. כך יוצא שבמקרה וכלי הרכב המבוטח גורם לנזק כלשהו לרכוש של גורם אחר, אם במסגרת תאונת דרכים וגם במסגרת אחרת, את הפיצוי לנזק מכסה חברת הביטוח ולא הנהג עצמו. 

 

כאמור, הביטוח שרלוונטי לסוגיה שלנו הינו ‘ביטוח החובה’- שכן אנו עוסקים במסגרת ‘החוק’ בתביעה לנזקי גוף (ולא לנזקי רכוש) של מי שנפגע בתאונת דרכים.

לאחר שעמדנו על מושכלות יסוד בסיסיות בהבנת מנגנון הפיצוי לניזוק בתאונת דרכים, ניתן יהיה לדבר אודות הפעולות ההכרחיות לביצוע למי שנפגע- לא עלינו- בתאונת הדרכים, ורוצה לתבוע את הפיצוי המגיע לו בגין נזקי הגוף שנגרמו לו במסגרת התאונה. ועל כך בשבוע הבא אם ירצה השם. עד אז וגם לאחר מכן סעו בזהירות ובאחריות. 

 

ניתן להפנות שאלות/תגובות אל כותב המאמר לפי הפרטים המופיעים מטה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, וכן אינו מהווה טיפול משפטי ו/או תחליף לטיפול משפטי מקצועי או אחר. המסתמך על האמור לעיל, עושה זאת על אחריותו הבלעדית בלבד. 

מאמרים נוספים

תאונת הדרכים- חלק ב’

בהמשך למה שנכתב במאמר האחרון הנושא את הכותרת ‘תאונת הדרכים-מבוא’, נרצה השבוע להדריך את הקוראים כיצד עליהם לפעול לאחר תאונת דרכים (חלילה), בה נגרמו להם

קרא עוד »