מאמרים

צוואה או ירושה על פי דין?

 

שלום חברים. כמעט מדי יום ביומו פונים אלי אנשים בענייני ירושה ואני נוכח לדעת שקיימת בנושא זה בורות עצומה, אז בואו נעשה סדר בסיסי בדברים:

במדינת ישראל כשאדם לא עלינו נפטר רכושו יעבור ליורשים שלו באחת מ- 2 הצורות הבסיסות הבאות:

  1. ירושה ע”פ צוואה.
  2. ירושה על פי דין.

 

חברים, ישנו הבדל משמעותי בין 2 הצורות הללו. בירושה על פי צוואה אדם מצווה את רכושו הקיים ו/או העתידי למי שהוא רק רוצה- כמעט ללא הגבלה. לדוגמא: אדם יכול לצוות את כל רכושו רק לבן הקטן שלו כי הוא הכי נחמד אליו, או למשל לצוות את הדירה שלו רק לבת שלו (כי היא תמיד אפתה לו עוגה לשבת) ואת שאר רכושו לשאר ילדיו בחלקים שווים, או אפילו לא להעניק ילדיו שום רכוש ואת כל רכושו לתת במתנה (אחר מותו), לארגון חסד כלשהו או לישיבה של תלמידי חכמים. ישנם מס’ דרכים לערוך צוואה כאשר הנפוצה והרלוונטית ביותר היא עריכת צוואה אצל עו”ד מומחה בתחום, אני מדגיש מומחה בתחום מכיוון שעריכת הצוואה דורשת מיומנות והכרת הדין והפסיקה, אחרת יש סיכוי לא מבוטל שכאשר יגיע היום- אחרי 120 שנה- היורשים שאליהם התכוונתם בצוואה לא באמת יקבלו את מה שהתכוונתם לתת להם, הן בשל העובדה שהניסוח של הצוואה לא היה מספיק ברור, ובין אם הצוואה נעשתה בניגוד לחוק או הפסיקה ולכן החלק שנוגד את החוק יתבטל כלא היה (על כך במאמרים הבאים בעז”ה). 

 

הדרך השניה להוריש רכוש למישהו היא פשוט לא לעשות כלום. לפי החוק במדינת ישראל, אם לא ערכתם צוואה אזי חוק הירושה קובע – בלי לשאול או להתייעץ אתכם- איך הרכוש שלכם מתחלק. כלומר, יכול להיות שממש אבל ממש רציתם להוריש את הדירה רק לנכד שלכם כי הוא תמיד בא לבקר אתכם אחרי הקידוש בליל שבת (ולא לאף אחד מהילדים שלכם), אבל באופן מאוד מצער וממש מפתיע לא הספקתם לעשות צוואה אצל עו”ד…. חס ושלום!

 

נסכם את הדברים: כשאדם לא עלינו נפטר צריך לבדוק אם הוא השאיר אחריו צוואה (כיצד בודקים אם יש צוואה נלמד בעז”ה במאמרים הבאים), אם הוא לא השאיר צוואה הרכוש שלו יתחלק בין היורשים על פי הדין לפי מה שקובע חוק הירושה, אם הוא השאיר צוואה- הרכוש יהיה של מי שהמוריש כתב בצוואה גם אם זה לא ממש מוצא חן בעיניכם. 

 

הצעתי החמה אליכם היא: אם אתם רוצים לערוך צוואה אל תחכו אפילו דקה, גשו לעו”ד מתאים ותערכו את הצוואה, כדי שלא חס וחלילה יהיה מאוחר מדי…

 

ניתן להפנות שאלות/תגובות אל כותב המאמר לפי הפרטים המופיעים מטה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, וכן אינו מהווה טיפול משפטי ו/או תחליף לטיפול משפטי מקצועי או אחר. המסתמך על האמור לעיל, עושה זאת על אחריותו הבלעדית בלבד. 

מאמרים נוספים

תאונת הדרכים- חלק ב’

בהמשך למה שנכתב במאמר האחרון הנושא את הכותרת ‘תאונת הדרכים-מבוא’, נרצה השבוע להדריך את הקוראים כיצד עליהם לפעול לאחר תאונת דרכים (חלילה), בה נגרמו להם

קרא עוד »